4x4 oefenen

3 september 2022 - Almere, Nederland

Supergaaf en heel erg handig om te doen; een 4x4 training. Al om 8 uur s’ochtends moesten we in Almere zijn. Da’s best vroeg op een zaterdagochtend.

Er staan ontzettend oude Landrovers en Landcruisers, van die dingen die alleen nog maar in films voorkomen. De roest en de gaten zitten er in, gordels nog nooit van gehoord, maar rijden als een tierelier. Er waren nog 2 anderen die aan de cursus mee deden, we kregen 2 auto’s; een enorme bak en een wat kleinere. Na korte uitleg hoe te schakelen en vooral niet eerst op je rem te trappen ging Michel het eerste rondje rijden in de grote bak en ik mocht er naast. Jeetje dat was echt wennen, goed kijken hoe je de bochten neemt, tijdig je koppeling induwen, stuur goed vastpakken (duimen omhoog zodat je ze niet kunt breken…..). Met verbazing zeiden we tegen elkaar dat we autorijden waarschijnlijk verleerd waren. Bizar hoe zo’n auto vanzelf omhoog gaat. Vooral niet gas geven, dan gaat ‘t mis. Na het rondje van Michel was ik aan de beurt en meteen in de eerste bocht was het raak; ik sleurde de volledige afzetting mee (die grote plastic blokken rood-wit), er zat er zelfs eentje onder de auto vast. Dat ging vast heel succesvol worden in Namibie;-)

ik begreep niet wat ik verkeerd deed, tot het aha moment: de rem ingeduwd zonder de koppeling eerst, dan gaat de auto gewoon door of je wilt of niet. Daarna ging het goed, mijn stuurvrouwskunsten waren zelfs beter dan die van Michel, ik ging keurig tussen de stokjes door die vaak op het parcours hingen. We kregen een andere opdracht en dacht er lekker makkelijk van af te komen door Michel voor te laten gaan, maar de trainer wilde perse dat ik het zelf als eerst zou gaan doen en niet afkijken van Michel.  Ok dan, behoorlijk schuin rijden, superhobbelig, strakke bochten, heuvel op en red ie dat ook?? Ook hier weer goed gescoord; ik kwam vast te zitten op een steen. Maar samen lukte het om de auto weer los te rijden, lees Michel had aanwijzingen geven.

Michel ging nu het andere parcours op, best vreemd om in een auto te zitten waarvan het lijkt alsof ie op z’n kant gaat. We snappen volledig waarom ze oude auto’s hebben om te oefenen. Ik heb mij geen moment onveilig gevoeld, ook omdat de trainer luid en duidelijk schreeuwde en visueel maakte wat je wel en niet moest doen, Schreeuwend omdat de auto’s behoorlijk lawaai maken en je er geen bal van verstaat anders.

Wij zijn echt blij dat we deze cursus hebben gedaan. Onze auto is bijna brand new, dus alles zal ook wel soepeler gaan, maar we hebben zulke goede tips en vragen gesteld gekregen. En we waren daarnaast onder de indruk waar zo’n auto toe in staat is oftewel stuurt je de goede richting uit mits je dat toelaat.