Cheet-ahhhhh en meer!

26 december 2022 - Otjozondjupa, Namibië

Allemaal lekker geslapen, fijn. Michel bakt zich lens aan de flap jacks (Amerikaanse pannekoekjes) en nou moet de hele klerezooi weer worden ingepakt. Planning was 10 uur, we zijn 10 minuutjes later. De tent opzetten gaat snel, inpakken is wat minder makkelijk. Er moet ook een hoes omheen, die moet worden strak getrokken dmv een ratel. Echter het touwtje aan de  linkerkant schiet elke keer terug in het plastic randje, grrrrrrr. Maar we hebben de oplossing gevonden. Tomas en ik zitten te frutten om dat er uit te halen en te zorgen dat dat niet meer gebeurd. Tomas en Michel zijn de tenten aan het inklappen en goed vastzetten. Klaar!

We hebben zo’n 3,5 uur rijden voor de boeg, we gaan naar de cheetahs! T en T hebben mazzel, onderweg zien al een aantal kudu’s, struisvogels, ander soort bok. Onderweg stoppen we bij een camping, Tom heeft een hoognodige toiletstop nodig. Ze zijn beiden nog niet helemaal ok qua maag cq darmen (waarschijnlijk het water tijdens het ontbijt gisteren). We wilden ook nog ff wat drinken, zodat er niet alleen een toiletbezoek is, echter de dame in kwestie heeft eigenlijk niks, maar we zijn welkom om even een pauze aan haar tafels te gebruiken. Men is op de boerderij een kudu aan het slachten, lees we zien iemand de hoorns vasthouden en in een kruiwagen gooien. We realiseren eigenlijk pas in de auto wat we gezien hebben. Ook hier weer een hoop termietenheuvels, heb een goede gescoord voor de foto.

Er zijn 2 mogelijkheden, naast een safari, om cheetahs te (be)zoeken, we kiezen voor de originele Cheetah Foundation, minder commercieel en ook niet aaien (misschien leuk voor een foto, maar zo slecht vinden wij). Officieel is het ook verboden geworden door de regering sinds 2 jaar hebben we begrepen, maar we zien nog zat foto’s voorbij komen. We zijn net op tijd voor Feeding. De cheetahs knauwen en knagen aan het vlees en botten. Helaas zijn ze wel in een soort van gevangenschap, toen ze een welpje waren zijn ze gevonden en niet door moeders opgevoed, dus ze weten niet precies wat ze moeten doen. Ze hebben ik weet niet hoeveel hectare om rond te lopen. Na de feeding gaan we richting het cafe, waar we wat broodjes bestellen, voor Tom voor de zekerheid geroosterd brood. Beiden zijn inmiddels weer kiplekker, gezien het gekwebbel.

We gaan de cheetah tour doen, duurt ongeveer een uur en kunnen we ze in het land zien. We zijn lekker met z’n 4-en in zo’n verhoogde safari auto. Onze gids vertelt veel en het is erg interessant. De jongens stellen ook veel vragen. We zien al snel de eerste dame, relaxed liggen onder een boom. Van dichtbij foto’s maken, cool. Zo rijden we verder heen en weer in het land en vinden er nog een paar. Eentje lag zo bedekt onder de struiken, wij hadden ‘m waarschijnlijk nooit gespot. Na de tour rijdt de gids ook nog even naar de andere dieren toe. Ze hebben ook geiten en schapen en nee deze worden niet gevoerd aan de cheetahs. Ze trainen honden zodat deze bij boeren kunnen worden ingezet, de hond (Turks ras vanwegede vacht en gewend aan de hitte) verblijft vanaf puppy bij schapen en geiten zodat dit als familie voelt.

Dit was erg leuk om te doen, we gaan richting de guest farm. We hebben nog meer mazzel, er staan 8 giraffen! aan de kant van de weg. Wharthogs zien we ook, we gaan kennelijk de goede kant op voor de wilde beesten ;-) We stoppen zeker 10 minuten en niemand die passeert, ‘t begint hier weer rustiger qua auto’s te worden. Aan de poort moeten we bellen om binnen te komen. Na een stukje rijden ontvangt een vriendelijk puppy ons bij de farm. Ze hebben een zwembad wat er heerlijk uit ziet, maar we moeten een stukje rijden voordat we op de camping zijn. De gastvrouw legt uit waar de beste wifi is, dat wordt door de mannen gekozen ;-) Tent zetten we op, Michel zet de bbq aan en we gaan met z’n allen in een stoeltje verderop zitten. Ook weer in the middle of nowhere met heel veel beestjes en niet alleen insecten.

Er wordt gebeld met het thuisfront, tis tenslotte Kerst. Verbinding is zo zo, maar het lukt. Het vlees op de bbq is klaar en smaakt heerlijk. We hadden strak verpakt vlees uit de supermarkt meegenomen, deze was goed gekruid en alles gaat op. Er zijn wat vleiseters gearriveerd. We zitten nog een paar uur stevige gesprekken te voeren voordat we naar bed gaan.

1. Irene:
    27 december 2022